7 Lublin Jazz Festiwal / Jazz w mieście – Paweł Szamburski „Ceratitis Capitata”

Niech wszyscy poczują „Jazz w mieście”. Z okazji 7 edycji Lublin Jazz Festiwalu, przygotowaliśmy serię muzycznych wydarzeń w różnych miejscach Lublina.  W ramach festiwalu pragniemy zwrócić uwagę również na indywidualną twórczość muzyków jazzowych w Polsce, którzy nieustannie eksperymentują z instrumentem i dźwiękiem. Jednym z takich artystów jest Paweł Szamburski. 

Paweł Szamburski to muzyk związany z warszawskim środowiskiem LadoAbc. Studiował na wydziale Antropologii Kultury oraz Muzykologii UW. Współtwórca takich zespołów jak: SzaZa, Horny Trees, Meritum, Cukunft czy kwartet klarnetowy Ircha.
Tworzy muzykę na polu interdyscyplinarnym – dla filmu, teatru, kina niemego, tańca współczesnego czy słuchowisk. W pracy muzycznej najczęściej wykorzystuje klarnet, głos oraz elektronikę. Dzięki efektom zapętleń i delikatnych przetworzeń artysta jest w stanie komponować na żywo bogate, polifoniczne struktury dźwiękowe.

„Ceratitis Capitata” – to gatunek muchy, która objada się i wyrządza różnego rodzaju szkody owocom fory śródziemnomorskiej. Być może to jej daleka kuzynka wleciała któregoś słonecznego dnia do kościoła w Błoniach pod Tarnowem gdzie Paweł Szamburski nagrywał swój solowy album. Podejmował on wątki liturgiczne wielkich religii basenu Morza Śródziemnego i odżywiał klarnet owocami tamtych sakralnych
tradycji muzycznych. W swojej grze oraz pracy z instrumentem wykorzystał odniesienia, motywy melodyczne, a także ekspresję i ornamentykę chórów prawosławnych, muzyki sufickiej, żydowskiej, a także bahaizmu czy chorału gregoriańskiego. Klarnet w swej
barwie i plastyczności artykulacyjnej zbliżony do ludzkiego głosu pozwolił na niezwykle ciekawą interpretację melodii oraz śpiewu różnych tradycji i kultur. Artysta mimo oczywistych dyferencji starał się odnaleźć ich rdzenne podobieństwa oraz głęboką muzyczną, duchową spójność. Czy wyrządził szkody? Jedno jest pewne – mucha bzyczała głośno, ale w pewnym momencie zaprzyjaźniła się z dźwiękami i spoczęła w bezruchu. Pozwoliła słuchać i grać. I oto jest – pierwszy album solowy Pawła Szamburskiego – „Ceratitis Capitata”. Zawiera on pięć intymnych wypowiedzi na klarnet i klarnet basowy, dla których podstawą stała się właśnie tradycyjna muzyka sakralna.
Nagrania dokonane zostały w kościele w Błoniach pod Tarnowem przez Piotra Czernego, okładka zaprojektowana przez Pawła Ryżko, a całość wydana w limitowanej serii LadoAbc SB.

Data
22.04.2015 19:00
Miejsce
Hades - Szeroka / ul. Grodzka 21
Bilety
wstęp wolny

Linki