12. Lublin Jazz Festiwal | Piotr Damasiewicz Union feat. David Murray (PL/US) | Prapremiera

Reinterpretacja płyty:

Andrzej Trzaskowski Sextet – Seant (Seria Polish Jazz, 1966)

Piotr Damasiewicz wraz ze swym składem podjął się nie lada wyzwania – reinterpretacji płyty Andrzeja Trzaskowskiego „Seant”, będącej wyznacznikiem tego, co we współczesnej muzyce nie tylko jazzowej jest esencją. To zestawienie swingu, harmonii, melodii i wirtuozerii z myśleniem konceptualnym, w tym kompozycją, swobodną indywidualną wypowiedzią, drivem, ale też i miejscem na oddech i myśl. Muzycy pod wodzą Piotra Damasiewicza muszą zmierzyć się więc z 55-letnim, niezwykle ważnym wydawnictwem w europejskiej historii jazzu, wspinając się tym samym na wyżyny tego gatunku.

Piotr Damasiewicz – trumpet / David Murray – tenor saxophone / Adam Pindur – soprano saxophone / Franek Pospieszalski – bass / Grzegorz Tarwid – piano / Samuel Hall – drums

Z HISTORII:

Seria „Polish Jazz” stanowi jeden z kluczowych elementów dziedzictwa nowoczesnej kultury polskiej. Muzyka nagrywana w serii „Polish Jazz”, wydawana przez Polskiej Nagrania od lat sześćdziesiątych XX w., z biegiem lat zyskała w kulturze polskiej rangę podobną do Polskiej Szkoły Filmowej czy Polskiej Szkoły Plakatu. Nie przez przypadek artyści współtworzący te zjawiska inspirowali się wykonawcami, którzy stworzyli tą serię, a których łączyła więź artystycznego porozumienia. Jazz wchodził do filmu I sztuk plastycznych, a tacy artyści jak Rosław Szaybo tworzyli okładki albumów, ukazujących się pod szyldem „Polish Jazz”. Na serię składają się kamienie milowe polskiego jazzu. Kolejne albumy serii, których autorami byli m.in. Krzysztof Komeda, Zbigniew Namysłowski, Michał Urbaniak, Tomasz Stańko, Janusz Muniak, ukształtowały gusta estetyczne następnych pokoleń muzyków I melomanów. Od początku istnienia Festiwalu organizatorom towarzyszyła myśl o prezentowaniu i przypominaniu największych osiągnięć polskiego jazzu. Z początkiem 2014 roku przyjęło to postać aranżowanych na potrzeby festiwalu nowych interpretacji płyt z serii „Polish Jazz”. Organizatorzy Festiwalu zwracają się do młodych polskich muzyków o opracowanie na nowo nagranego przed laty materiału, który wykonywany jest na specjalnym premierowym koncercie. Pomysł ten wpisuje w światową tendencję do rewitalizacji klasycznych nagrań muzycznych poprzez ich odnowione wykonywanie. Podczas kolejnych edycji przypomnieliśmy m.in. płytę Jerzego Miliana „Baazar”, Zbigniewa Namysłowskiego „Winobranie”, „Constellation in concert” Michała Urbaniaka oraz „Polish Jazz Quartet”, której liderami byli Wojciech Karolak i Jan „Ptaszyn” Wróblewski. Podczas 12 edycji Festiwalu pragniemy zaprezentować płytę Seant nagraną przez The Andrzej Trzaskowski Sextet. Płyta ukazała
się w 1967 roku jako 11. wolumin serii Polish Jazz i zyskała rangę pozycji klasycznej, dorównującej Astigmatic Krzysztofa Komedy. Słychać na niej zarówno doskonałą znajomość najnowszych osiągnięć jazzu amerykańskiego (modalność), zainteresowanie A. Trzaskowskiego tzw. Nową Muzyką (operowanie skalą dwunastotonową i przebiegami aleatorycznymi), jak I polskim folklorem (Wariacje na temat „Oj tam u boru”). Wszystkie te elementy uzupełnione przez świetnie dobrany skład znakomitych instrumentalistów wyjaśniają wysoką pozycję zajmowaną przez Seant w rodzimej dyskografii jazzowej. Akcent położony na wyrafinowane kompozycje, co nie jest oczywistością w jazzie, wyjątkowo predestynują materiał z tej płyty do jego powtórnego odczytania. Organizatorzy Lublin Jazz Festiwal wybrali do tej roli Piotra Damasiewicza, wybitnego kompozytora i solistę. Damasiewicz, podobnie jak Trzaskowski, w swej pracy kładzie akcent na kompozycje oraz odpowiedni dobór instrumentalistów. Artysta ma w swoim dorobku kilkanaście utworów, które aranżował na duże składy instrumentalne, przede wszystkim na prowadzony przez
siebie zespół Power of the Horns (powiększona sekcja rytmiczna i kwintet instrumentów dętych). Warto zauważyć, że był zdobywcą „Fryderyka” za album Hadrony nagrany z orkiestrą kameralną Aukso. Wydana niedawno przez Damasiewicza płyta Polska układa się w rodzaj hommage dla cenionych przez niego artystów, ważnych płyt, a także wydarzeń z dramatycznych dziejów naszej ojczyzny (Powstanie Warszawskie). Odsłania więc kolejne oblicze trębacza, który świadom jest długu zaciągniętego w tradycji.

Projekt „Seria Polish Jazz w Nowych Wykonaniach” wpisuje się w nurt nowoczesnych
odczytań naszego dziedzictwa narodowego. Nie od dzisiaj zalicza się do niego również wybitne osiągnięcia fonograficzne, w tym klasyczne nagrania jazzowe polskich muzyków.

BIO:

Piotr Damasiewicz

Jeden z najbardziej obiecujących i jednocześnie najbardziej oryginalnych trębaczy polskiej sceny jazzowej. Damasiewicz jest zdobywcą Fryderyka w kategorii Jazzowy Debiut roku 2012 za album Hadrony, nagrany z orkiestrą kameralną Aukso. Damasiewicz jest twórcą orkiestry Power of the Horns, gdzie przed podwojoną sekcją rytmiczną występuje co najmniej 5 instrumentów dętych. Jest także członkiem międzynarodowych platform kreatywnych JazzPlaysEurope 2010, Take Five Europe 2013 i European Jazz Network. Jest kuratorem cyklu Melting Pot, w ramach którego co kwartał spotykają się we Wrocławiu improwizatorzy z różnych dziedzin i różnych krajów.

Adam Pindur

Saksofonista i kompozytor, absolwent wrocławskiej Akademii Muzycznej. Wieloletni członek zespołu Robotobibok, z którym nagrał 3 płyty: „Jogging”, „Instytut Las”, „Nawyki przyrody”, a także koncertował w wielu krajach Europy i w USA. Współpracował z zespołami: Karate Jazz, Matplaneta Sextet oraz Kristen. Obecnie współtworzy zespół Flying Vehicles a także współpracuje z Damas Ensemble Power Of The Horns oraz Escape Art Quintet. Występował na wielu festiwalach muzycznych m.in: Warsaw Summer Jazz Days, Gdynia Summer Jazz Days, JVC Jazz Festival, Jazzfestival Saalfelden (Saalfelden – Austria), Eurosonic Festival (Groningen – Holandia), SKIF Festival (Berlin – Niemcy), Festival Jazz Cerkno (Cerkno – Słowienia), Le Rock Dans Tous Ses Etats Festival (Evreux – Francja), Dour festival (Dour – Belgia), Festival of European Musics (St.-Vallier/Montceau-les-Mines – Francja), World Port Music Box Festival (Rotterdam – Hollandia), Ars Musica – International Contemporary Music Festival (Bruksela – Belgia), International Jazz Festival (Koszyce – Słowacja), Terra Polska Festival (Berlin – Niemcy), Jazz Sessions, Hades Jazz Festival, Jazz Od Nowa Festiwal, JAZ Festiwal Muzyki Improwizowanej, Jazz Jantar Festiwal. Występował w sławnych klubach muzycznych, między innymi w Knitting Factory (Nowy Jork) czy Velvet Lounge (Waszyngton). Inspiruje się wieloma gatunkami muzycznymi, od muzyki poważnej do etnicznej.

Franek Pospieszalski

Kontrabasista pochodzący z muzycznej rodziny. Licencjat duńskiego Rhythmic Music Conservatory. Absolwent PSM II st. im. Józefa Elsnera w Warszawie. Uczęszczał również do szkoły muzycznej z Wydziałem Jazzu na ul. Bednarskiej. W 2018 roku ukończył studia magisterskie na Akademii muzycznej w Katowicach na wydziale jazzu. Jest muzykiem i kompozytorem czynnie działającym w wielu międzynarodowych jak i lokalnych zespołach jako sideman, a także lider kilku swoich projektów. Przed wydaniem płyty w Trio, w 2017 r. wydał autorską debiutancką płytę “1st level” ze swoim zespołem Franciszek Pospieszalski Sextet. Franciszek Pospieszalski jest laureatem nagrody Złoty Kontrabas im. Andrzeja Cudzicha, którą otrzymał na konkursie Jazz Juniors 2019. W 2020 roku wraz ze swoim trio otrzymał nagrodę specjalną na konkursie Krokus Jazz Festiwal.

Grzegorz Tarwid

Pianista i kompozytor. Zebrał doświadczenie od mistrzów polskiej pianistyki: Wojciecha Kamińskiego, Andrzeja Jagodzińskiego i Michała Tokaja, by przenieść się na studia do Kopenhagi i inspirować się duńską sceną improwizowaną. Ma na swoim koncie koncerty m.in. ze Zbigniewem Namysłowskim, Maciejem Obarą, ale też Janem Młynarskim czy Marcinem Maseckim. Współtworzy: trio Sundial z Wojciechem Jachną i Krzysztofem Szmańdą, duet Diomede z Tomaszem Markaniczem, projekt Alfons Slik z Szymonem „Pimponem” Gąsiorkiem oraz sekstet Franciszka Pospieszalskiego. W styczniu 2019 był kuratorem festiwalu Piano Room w warszawskim klubie SPATiF.

Samuel Hall

Perkusista i interdyscyplinarny artysta mieszkający w Berlinie. Działa na styku muzyki akustycznej i elektroakustycznej, inspirowane mocnym językiem improwizacji. Jego muzyka czerpie z głębokiej palety dźwiękowej.
Obecnie pracuje na berlińskiej scenie Echtzeit Musik, ostatnie projekty to: SPOILER. Pracował z takimi artystami jak; Satoko Fuji, Adam Pultz Melbye, Julia Reidy, Lucio Capece, Liz Kosack, Tristan Honsinger, Aviva Endean, Judith Hamann, Samuel Dunscomb, Bryan Eubanks, Sophia Salvo i wielu innych.
Samuel Hall intensywnie pracuje także w Polsce i Europie z zespołem „Power of the Horns” Piotra Damasiewicza i jego trio „Sundogs” ze Zbigniewem Kozerą i Mateuszem Rybickim.

Data
16.07.2021 19:00
Miejsce
Wirydarz Centrum Kultury w Lublinie
Bilety
80 zł normalny bilet na dwa koncerty o godz. 19.00 i 21.00
60 zł ulgowy bilet na dwa koncerty o godz. 19.00 i 21.00
Bilety online
https://www.bilety24.pl/koncert/piotr-damasiewicz-union-feat-david-murray-holden-zimpel-65717?id=337857
https://www.bilety24.pl/koncert/piotr-damasiewicz-union-feat-david-murray-holden-zimpel-65717?id=337857
Kasa czynna
czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 14.00-18.00 oraz przed każdym biletowanym wydarzeniem tel. 81 466 61 40