9. Lublin Jazz Festiwal / (Premiera!) New Polish Jazztet (PL/DK)

New Polish Jazztet to projekt specjalny powołany z okazji 9. Lublin Jazz Festiwalu. Po świetnie przyjętych reinterpretacjach kultowej serii Polish Jazz, przyszedł czas na kolejną festiwalową produkcję. w 2017 roku inspiracją została płyta „Polish Jazz Quartet” (Polskie Nagrania XL 0246), której liderami byli Wojciech Karolak i Jan „Ptaszyn” Wróblewski. Materiał został wydany w 1965 jako Vol. 3 serii Polish Jazz. Krążek stanowi świetny dowód na to, że polski jazz reprezentował w tym czasie najwyższy światowy poziom. Materiał, utrzymany w stylistyce hard bopu, zachwyca pomysłami kompozytorskimi, świetnymi rozwiązaniami aranżacyjnymi i finezyjnymi improwizacjami. Utwory Karolaka i Wróblewskiego przez lata zyskały status standardów, które inspirują młodych adeptów jazzu do przedstawiania ich artystycznego punktu widzenia. Do interpretacji płyty „Polish Jazz Quartet” organizatorzy zaprosili międzynarodowy skład muzyków młodego pokolenia, którzy zyskali już uznanie w Polsce i poza granicami naszego kraju, są to:

Maciej Obara – sax
Samuel Blaser – trombone
Michał Miskiewicz – drums
Max Mucha – double bass
Dominik Wania – piano
Kuba Więcek – sax

Jan „Ptaszyn” Wróblewski jest saksofonistą, kompozytorem, aranżerem, leaderem, publicystą, autorem programów radiowych i telewizyjnych. Od lat 70. prowadzi cotygodniową audycje „trzy kwadranse jazzu” w 3 Programie Polskiego Radia. Współtworzył z Andrzejem Trzaskowskim, Krzysztofem Komeda, Andrzejem Kurylewiczem supergrupę Jazz Believers. Jako pierwszy muzyk z Polski wraz z International Newport Band, kierowaną przez Marshalla Browna grał w USA, gdzie występował z Louisem Armstrongiem. Trwale współpracował z m.in. Urszula Dudziak, Ewą Bem, Krystyną Prońko, Andrzejem Zauchą, zespołem rozrywkowym Jerzego Miliana, prowadził też własne zespoły: Jazz Outsiders, Polish Jazz Quartet, Studio Jazzowe Polskiego Radia oraz Stowarzyszenie Popierania Prawdziwej Twórczości „Chałturnik”. Ptaszyn Wróblewski jest laureatem „Złotego Saksofonu”, honorowej „Złotej Tarki” (2000). Kilkakrotnie zwyciężał w ankietach magazynu „Jazz Forum” w kategorii saksofon barytonowy oraz aranżer. W 1998 został odznaczony Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski. W 2007 Akademia Fonograficzna ZPAV uhonorowała go statuetką „Złotego Fryderyka 2006” za całokształt twórczości. W 2007 z rąk Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odebrał Złoty Medal „Zasłużony Kulturze ­ Gloria Artis”. w 2017 roku otrzymał Paszport Polityki za bycie dobrym duchem muzyki jazzowej w Polsce. Występował na największych festiwalach jazzowych na świecie.

Wojciech Karolak, prawdopodobnie najbardziej znany polski wirtuoz organów Hammonda. Współpracownik m.in. Krzysztofa Komedy, Andrzeja Trzaskowskiego czy Jarka Śmietany. Grał w zespołach Andrzeja Kurylewicza i Jerzego Matuszkiewicza. Pisał piosenki rozrywkowe i kabaretowe, najczęściej do tekstów żony ­Marii Czubaszek. W latach 80. pisał także większe formy muzyczne suity, muzykę do filmów i spektakli teatralnych, a także liczne tematy jazzowe. W ankietach magazynu „Jazz International” w latach 1973­-74 uznany został za organistę jazzowego Europy, a w rankingu „Jazz Forum” wielokrotnie zwyciężał w kategoriach: aranżer i organista. W 2010 został uhonorowany nagrodą „Złoty Fryderyk” za całokształt osiągnięć artystycznych.

Maciej Obara jest jednym z najciekawszych polskich saksofonistów jazzowych, zbierającym bardzo dobre recenzje zarówno od polskich, jak i zagranicznych krytyków muzycznych. Istotny wpływ na kształt jego twórczości miała współpraca z Tomaszem Stańką. Od 2007 roku Obara brał udział w dwóch projektach trębacza: Tomasz Stańko Special Project oraz New Balladyna Quartet. W roku 2012 saksofonista został zakwalifikowany do programu Take Five Europe w ramach którego wybrano 10tkę najlepszych i najciekawszych muzyków z pięciu krajów Europy. Efektem były koncerty we Francji na Countance Jazz Fest, Holandii na North Sea Jazz Festival, Norwegii na Molde Jazz oraz London Jazz Festival. Maciej Obara jest m.in.zwycięzcą konkursu jazzowego przy festiwalu Bielska Zadymka Jazzowa, stypendystą programu Narodowego Centrum Kultury „Młoda Polska”.

Samuel Blaser jest puzonistą. Porównywany do legendarnego mistrza puzonu Alberta Mangelsdorffa. Technika jego gry i dojrzałość muzyczna budzą podziw i uznanie na całym świecie. Twórczość Blasera przypomina niektórym muzykę Tomasza Stańko, będącego zresztą idolem Samuela. Od kilku lat puzonista mieszka w Berlinie. Poza prowadzeniem własnych grup – „Aeby Blaser Quartet”, Samuel Blaser Quartet i BraffBlaser, Samuel współpracuje z takimi grupami, jak François Lindemann Sextet. Towarzyszy wielu legendarnym wykonawcom, jak: Phil Woods, Clark Terry, Jimmy Heath, Miles Evans, Hal Galper. Reprezentował również Szwajcarię w „EBU tour 2005 – hommage to Oscar Peterson”. Samuel Blaser jest zdobywcą wielu nagród – między innymi Benny Golson Prize w 2000 roku, czy też wyróżnienia J.J. Johnson Prize w 2006 roku.

Michał Miskiewicz jest perkusistą pochodzącym z uzdolnionej muzycznie rodziny: ojciec – Henryk Miśkiewicz jest saksofonistą jazzowym, a siostra Dorota Miśkiewicz wokalistką. Od 1993 związany z zespołem Simple Acoustic Trio. Współpracuje z trębaczem Tomaszem Stańko, z którym nagrał muzykę teatralną i filmową oraz trzy studyjne albumy: „Soul of Things” (2002), „Suspended Night” (2004), „Lantano” (2004). Zdobywca nagrody polskiego przemysłu muzycznego „Fryderyk” w kategorii album roku za trio z Marcinem Wasilewskim i Sławomirem Kurkiewiczem. Współpracował z Janem „Ptaszynem” Wróblewskim, nagrywając płyty „Live in Hades” (2008) i „Bielska Zadymka Jazzowa” (2001).

Max Mucha jest kontrabasistą, absolwentem Instytutu Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach. Gra z Gregiem Cohenem, Eliasem Stemesederem, Maxem Andrzejewskim. Bierze udział w licznych projektach z młodych muzyków z Polski, Niemiec, Danii, Czechach. W swojej krótkiej karierze grał wybitnymi muzykami jazzowymi ze świata tj. Gary Thomas, Stephen Riley, Nelson Veras. Występował na wielu festiwalach, takich jak Jazzfest Berlinie, Moers Festival, Delhi Jazz Festival, Getxo Jazz Festival, Warsaw Summer Jazz Days. Otrzymał wiele nagród za swoją grę na różnych konkursach jazzowych (Jazz Hoileaart wag w Belgii, Getxo Jazz w Hiszpanii, Jazz Juniors).

Dominik Wania jest pianistą, muzykiem sesyjnym i pedagogiem. Zdobywca dwóch Fryderyków, współpracownik wielu znakomitych muzyków tj. Tomasz Stańko, Piotr Baron, Zbigniew Namysłowski, Marcus Miller, Lee Konitz, David Liebman, Marilyn Mazur. W 2006 roku fundacja Helena przyznała mu stypendium Presidential Scholarship, które pozwoliło mu kontynuować naukę na wydziale jazzowym New England Conservatory of Music w Bostonie (USA) pod okiem m.in. Danilo Pereza, Allana Chasea, Jerry’ego Bergonziego. Podczas studiów w NEC był członkiem jednego z prestiżowych Honors Ensembles. Jest adiunktem w Katedrze Muzyki Współczesnej, Jazzu i Perkusji w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz wykładowcą w Instytucie Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach. Występował na wszystkich kontynentach, na najlepszych festiwalach jazzowych na świecie.

Kuba Więcek jest saksofonistą, kompozytorem. Obecnie student prestiżowego Rhythmic Music Conservatorium w Kopenhadze. Zaczął grę na saksofonie w wieku 11 lat. Laureat wielu nagród oraz międzynarodowych konkursów. W jego grze słychać wpływy jazzu, folku oraz muzyki klasycznej. Pobierał lekcje u takich mistrzów jak: Lee Konitz, David Binney, Chris Speed, Dick Oatts, Peter Evans, Jim Black oraz wielu innych. Koncertował w Danii, Holandii, Szwecji, Niemczech, Belgii, Anglii, Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych. Współpracował z takimi artystami jak Mike Stern, Rafał Sarnecki czy Sebastian Zawadzki.

BILETY

Data
23.04.2017 19:00
Miejsce
Sala Widowiskowa Centrum Kultury w Lublinie, ul. Peowiaków 12
Bilety
bilety całodniowe upoważniają do uczestnictwa we wszystkich koncertach wieczoru: 70 zł bilet / miejsca siedzące numerowane
Bilety online
https://www.tiketto.pl/Detale/show_event/2702602/buy/1
Kasa czynna
10.00-19.00 od poniedziałku do piątku oraz na godzinę przed wydarzeniem / tel. 81 4666140

Linki